Progetto di validazione di uno strumento per la valutazione della complessità assistenziale del paziente pediatrico: il Gaslini Pediatric Nursing Score

Ricevuto: 7 giugno 2022
Accettato: 7 giugno 2022
Pubblicato: 7 giugno 2022
Abstract Views: 484
PDF: 121
Publisher's note
All claims expressed in this article are solely those of the authors and do not necessarily represent those of their affiliated organizations, or those of the publisher, the editors and the reviewers. Any product that may be evaluated in this article or claim that may be made by its manufacturer is not guaranteed or endorsed by the publisher.

Autori

Un servizio sanitario di qualità, oltre a possedere requisiti di alto livello e operare in sicurezza, deve organizzare le risorse in modo efficace prevedendo l'assegnazione dei pazienti al setting di cura appropriato e la riorganizzazione delle risorse sulla base delle loro necessità. Classificare i pazienti secondo i loro bisogni può fornire informazioni utili per l'organizzazione e l'erogazione dell'assistenza infermieristica. In ambito pediatrico diversi strumenti per la classificazione dei pazienti non soddisfano tutti i criteri metodologico-scientifici per essere ritenuti affidabili e validi, o sono difficilmente applicabili nella pratica. E' stato quindi costruito uno strumento (Gaslini Pediatric Nursing Score) per la valutazione della complessità dell'assistenza infermieristica pediatrica necessaria per soddisfare bisogni, identificati come core, di bambini o adolescenti ricoverati e delle loro famiglie.

Dimensions

Altmetric

PlumX Metrics

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Citations

World Health Organization - Regional Office for Europe. Guidance on developing quality and safety strategies with a health system approach. Genève: World Health Organization; 2008.
Joint Commission International. Accreditation standards for hospitals - Sixth edition. Oak Brook (IL): Joint Commission International; 2017; 95.
Van Slyck A. Patient Classification Systems: not a proxy for nurse ‘busyness’. Nurs Adm Q. 2000;24(4):60-5.
Mongardi M, Bassi E, Di Ruscio E. Ospedale per intensità di cura: strumenti per la classificazione dei pazienti [PDF file]. 2015. Retrieved from: http://salute.regione.emilia-romagna.it/documentazione/rapporti/201cospedale-per-intensita-di-cura-strumenti-per-la-classificazione-dei-pazienti201d-febbraio-2015/view.
Morris R, Mac Neela P, Scott A, Treacy P, Hyde A. Reconsidering the conceptualization of nursing workload: literature review. J Adv Nurs. 2007;57(5):463-71.
De Groot HA. Patient Classification System evaluation. Part 1: essential system elements. J Nurs Adm.1989;19(6):30-5.
Connor JA, LaGrasta C, Hickey PA. Complexity Assessment and Monitoring to Ensure Optimal Outcomes tool for measuring pediatric critical care nursing. Am J Crit Care. 2015;24(4),297-308.
Connor JA, LaGrasta C, Gauvreau K, Porter C, Hickey PA. Validation of the Complexity Assessment and Monitoring to Ensure Optimal Outcomes (CAMEO II) acuity tool for pediatric critical care nursing. Dimens Crit Care Nurs. 2019;38,153-9.
Connor JA, LaGrasta C, Porter C, Hurtig M, King E, Atkinson A, Hickey PA. The measurement of pediatric inpatient nursing using the Complexity Assessment and Monitoring to Ensure Optimal Outcomes (CAMEO©) tool. J Pediatr Nurs. 2020;51,42-8.
Mikkelsen G & Frederiksen K. Family Centred Care of children in hospital, a concept analysis.
J Adv Nurs. 2011;67(5):1152-62.12.
Fagerström L, Rainio AK, Rahuala A, Nojonen K. Validation of a new method for patient classification, the OULU Patient Classification. J Adv Nurs. 2000;31(2):481-90.
Richards DA & Borglin G. Complex interventions and nursing: looking through a new lens at nursing research. Int J Nurs Stud. 2011;48, 531-3.
Henderson V. I principi fondamentali dell’assistenza infermieristica – Revisione 2004 (edizione italiana). Genève: International Council of Nursing; 2004.
Polit DF & Beck CT. The Content Validity Index: are you sure you know what’s being reported? Critique and recommendations. Res Nurs Health. 2006;29:489-97.
Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nurs Res. 1986;35(6):382-5.
Keeney S, McKenna H, Hasson F. The Delphi technique in nursing and health research. Chichester (UK): Wiley and Blackwell, John Wiley and sons; 2007; 36-8.
Rayens MK. & Hahn, EJ. Building consensus using the policy Delphi method. Policy Polit Nurs Pract. 2000;1(4):308-15.
Bannigan K & Watson R. Reliability and validity in a nutshell. J Clin Nurs. 2009;18(23):3237-43.
Morse JM. The safety of safety research: the case of patient fall research. Can J Nurs Res. 2006;38(2):73-88.
Seigel DG, Podgor MJ, Remaley NA. Acceptable values of kappa for comparison of two groups. Am J Epidemiol. 1992;135(5):571-8.
Tinsley HEA & Tinsley DJ. Uses of factor analysis in counseling psychology research. J Couns Psychol. 1987;34:414-24.
DeVellis RF. Scale Development Theory and Applications – Fourth edition. Los Angeles (CA): SAGE Publishing; 2017; 147-200.

Agenzie di supporto

Come citare

Da Rin Della Mora, R., Calza, S., Subbrero, M., Tirone, R., Parodi, S., Pistorio, A., Calevo, M. G., Haupt, R., & Scelsi, S. (2022). Progetto di validazione di uno strumento per la valutazione della complessità assistenziale del paziente pediatrico: il <i>Gaslini Pediatric Nursing Score</i>. Scenario® - Il Nursing Nella Sopravvivenza, 39(2), 29–34. https://doi.org/10.4081/scenario.2022.515